Follow Us @soratemplates

Wednesday, November 2, 2011

Kulit kusam? siapa nak cantik? Jom dapatkan Skin Care Set..best..wink* wink*

Kulit kusam ni normal dikalangan sebahagian besar drpd kita..Adaa ingat lagi..Umi slalu sangat tegur Adaa masa mude2 dulu (sekarang tua ke? hehe) 'Adik ni tak pakai bedak ke?' huhuhu padahal masa tuh baru je kuar bilik lepas berbedak..mmg dari dulu Adaa tak tahu nak buat macam mana..tulah masa tu kurang ilmu, nak buat apa pun tak tahu..memula kene cari punca dulu kan..then carilah solution nya...So? apa punca kulit kusam ni? 


extract from here

PENYEBAB KULIT KUSAM

1. Kurang tidur
Waktu tidur yang kurang akan membuat kulit kekurangan nutrisi sebab ketika kita tidur, kulit menyerap nutrisinya secara maksimal. Jadi semakin sedikit waktu tidur Anda, maka nutrisi yang diserap kulit pun semakin berkurang. Alhasil, wajah akan tampak kuyu dan kering. Selain itu kurang tidur juga menimbulkan masalah lain seperti kantung mata yang bengkak dan menghitam.

2. Stress

Stres dapat mempengaruhi tubuh dan pikiran seseorang. Secara fisik, stres dapat membuat aliran darah menjadi tidak lancar, sehingga nutrisi yang dibutuhkan kulit pun tidak tersebar merata. Alhasil kulit menjadi tidak sehat. Mengatasi stres bisa dengan melakukan banyak hal. Misalnya berolahraga, yoga, atau melepas penat dengan berlibur. Badan sehat, kulit pun menjadi cantik.

3. Diet tidak seimbang

Diet sembarangan akan membuat tubuh Anda kehilangan nutrisi-nutrisi yang diperlukan. Kulit pun tak mendapatkan nutrisi yang ia perlukan setiap hari. Alhasil kulit Anda menjadi tidak sehat. Untuk memenuhi nutrisi kulit, santaplah aneka sayuran dan buah berwarna cerah seperti hijau, merah dan oranye. Buah dan sayur tersebut mengandung banyak vitamin dan mineral untuk kulit. Kurangi menyantap garam dan makanan yang berlemak agar kulit terlihat cerah. Tak disarankan juga mengkonsumsi banyak kopi juga alkohol, karena dapat mengurangi kesehatan kulit yang alami.
------------------------------------------------------------------------------------
Itulah diantara sebab musababnye..sejak dulu mmg tak pernah peduli pasal nutrisi..sbb tuh muka pon kusam Adaa ni.. huhuhu nasib baik sekarang dah jumpe Shaklee hehe 

i'm one of them!


Apa kaitan Shaklee dengan bab kulit kusam ni? Jom dengar baca pendapat kak N

First of all, kita perlu tahu kenapa kulit menjadi kusam dan tidak berseri.? Jawapan kepada sebab yang yang diberikan pastinya berkaitan dengan zat yang diperolehi oleh kulit seseorang. Kulit wajah kita boleh bertukar dalam masa 3 minggu. Ini kerana sel kulit wajah akan hidup selama 21 hari dan kemudian akan bertukar kepada sel baru. Namun jika kita tidak mengambil makanan yang berzat, masakan kolagen boleh terbentuk? Masakan sel baru boleh keluar disamping menyingkirkan sel lama atau sel mati? Sel terbentuk dari protien. Mana datangnya sumber protein? dari ikan, ayam, telur, kekacang.

Namun tahukah anda protein tidak dapat hidup dalam suhu yang tinggi? Apabila kita masak, kita akan pastikan masakan itu masak sehingga mendidih. Maka secara langsung protein akan mati.. protein hidup dalam suhu tidak lebih dari 37*celcius. Kerana itu kita digalakkan mengambil supplement protein.. Jika sel mendapat cukup protein, sel baru akan tumbuh bagi menggantikan sel yang lama dan secara langsung wajah akan nampak lebih berseri.

Untuk menambahkan kekenyalan kulit, sel tadi memerlukan vitamin C untuk membentuk kolagen. Manakala vitamin E penting untuk saraf dan memberikan awet muda kepada kulit. Kawan saya sendiri yang baru mencuba Shaklee sendiri mengakui perbezaan yang ketara terhadap kulitnya apabila beliau mencuba ketiga² supplement ini. Teman sepejabat beliau sendiri mengakui wajahnya nampak lebih berseri.
 
 Jika anda membeli vitamin di farmasi, pastikan vitamin C yang diambil sehari adalah dalam kadaran 500-1000mg manakala vitamin E beserta Selenium dengan kadaran 400i.u demi memastikan kesan yang baik. Protein pula, cubalah protein yang asli dan bukan dibuat menggunakan melalui teknologi batu arang. 

Protein ini selalunya kurang berkualiti dan tidak memberi impak maksima. Walaubagaimana pun, terpulang kepada anda... apa yang kita makan hari ini bukan memberi kesan pada esok lusa namun pada masa akan datang. Maka marilah kita muhasabah diri dan cuba jadikan makanan yang kita ambil hari ini sebagai penawar dan jangan jadikan ubat (drugs) sebagai makanan kita. Sesungguhnya apabila kita sakit, waktu itu ubat(drugs) menjadi makanan utama , semoga Allah jauhkan ianya berlaku ke atas kita dan keluarga.
------------------------------------------------------------------------------
Untuk Adaa, Adaa amalkan vit E+ vit C+ bcomplex dan ESP..mmg best..so jom try!
set D

protein kegemaran saya!

*bulan ni kami menawarkan special price untuk skin care set so? rebutlah sblm promotion end!
oh ye, sile follow blog ini dan klik 'like' button untuk melayakkan anda merebut hadiah istimewa dari Adaa!
Mahu mencuba vitamin Shaklee? Boleh emailkan adaanoor@ymail.com atau sms kan kepada saya 017-9329859 untuk pesanan dan consultasi percuma serta promosi terkini

No comments:

Post a Comment