Follow Us @soratemplates

Thursday, November 17, 2011

Perbezaan vitamin SINTETIK dan NATURAL~~

Masa tahun lepas (somewhere in 2010) bila Dr Aishah (nama sebenar hehe) suruh Adaa cari vitamin untuk consume becoz i was very2 weak mcm sayur layu..so fikiran ni dah mula lah kan fikir apa yang elok..bukan tau pun jenis2 vitamin ni..nak tanye Doctor, dia pon tak tahu nak suggest ape sbb Vitamin ni dah mcm cendawan lepas hujan bak kata orang..berlambak2..dan yg merunsingkan, keberkesanannya..berkesan ke tak ke..kang beli mahal2 tak elok pon..cari punya cari..jumpe pulak nama Shaklee ni..ha..google2 mcm elok aje Shaklee ni..ape lg, beli sajelah...

berlambak dipasaran

Apa yang mengejutkan Adaa..inilah kali pertama Vitamin yang memberi kesan pada Adaa..Frankly speaking (ini bukan tujuan promosi ye..ikhlas nak cite) Adaa ni, bagilah segala jamu, ubat homeopati, ubat ke ape ke..amatlah payah nak lut dengan badan ni..makan jamu especially, orang lain makan jamu yg sama, panas nye bukan main, adaa sikit pon tak rasa..sebab tu jugaklah bile pregnant anak kedua, mmg x pandang jamu langsung, berpantang guna Shaklee je sampai lah sekarang..


Satu keunikan yang ketara pasal Shaklee ni sebab ia natural..badan kita ni ciptaan Sang Pencipta..elok kejadiannya, maka bahan yang elok jugak lah yang sesuai kan..kalo computer, bg software tak ori, lama2 problem jugak..so that makes me think..kita ni sebaik2 kejadian, jadi badan kita juga perlukan makanan yang baik2..yang natural, yang fitrah, bukan yang dicipta manusia ..contoh nye badan perlukan vitamin C, Allah dh cipta makanan yang mengandungi Vitamin C terbaik seperti orange, sayuran, jadi kita perlu mkn sumber yang mengandungi the real vit c, bukan vitamin C dari manipulasi bahan kimia..(berat lak topic ni)..atas sbb tulah mungkin badan Adaa serasi dengan Shaklee hehe


Oklah, enuf said, jom tgk beza Vitamin Natural dan Sintetik

credit to mommylyna

  1. Penghasilan
-Vitamin natural dihasilkan dari ekstrak bahan2 semulajadi dengan mengambil intipati yang diperlukan dan menyingkirkan fiber. Contohnya pembuatan vitamin C natural diperolehi dari mengambil pati asid askorbik dalam buah limau dan menyingkirkan serat2nya.

-Vitamin sintetik dihasilkan dari manipulasi bahan kimia yang mempunyai ciri2 seakan-akan bahan yang terdapat dalam vitamin. COntohnya asid askorbik (vitamin C) mempunyai formula empirik C6H8O6, jadi gabungan dari molekul2 karbon, hidrogen dan oksigen ini boleh dihasilkan dari apa2 bahan bagi menghasilkan asid askorbik.

2.Keserasian dgn badan

 Vitamin natural dihasilkan dari bahan2 makanan kita, jadi ia bertindak dengan lebih baik dan semulajadi dengan tubuh. Ia tidak mendatangkan kesan sampingan, dan memberi kesan yang lebih baik.

Vitamin sintetik, walaupun formulanya sama, ia tetap tidak sama dengan vitamin natural, apa lagi dengan makanan asli. Ini kerana penghasilannya pun bukan dari sumber makanan. Jangan terkejut kalau saya katakan tar yang digunakan untuk menurap jalan raya adalah salah satu bahan untuk menghasilkan vitamin B complex pada vitamin sintetik.

3. Harga

Vitamin natural tentunya lebih mahal kerana penghasilannya dari bahan2 semulajadi memerlukan kos bahan yang lebih tinggi.
Vitamin sintetik biasanya lebih murah dan adakalanya diberi percuma saja.

4.Kesan kepada tubuh badan

Vitamin natural mengambil intipati dari bahan2 semulajadi, jadi ia tidak meninggalkan bahan2 yang perlu, walaupun bukan bahan utama dalam vitamin tersebut. Contohnya kalsium memerlukan magnesium vitamin D untuk menjadikan penyerapannya lebih optimum. Kalsium yang tidak diserap dengan sempurna akan disimpan dlam ginjal dan boleh menyebabkan batu karang atau batu buah pinggang.

Vitamin sintetik, oleh kerana pembuatannya adalah untuk menghasilkan sejenis bahan tertentu, makan kebanyakan vitamin sintetik datang dalam bentuk ’solo’, misalnya kalsium tanpa magnesium dan vitamin D, jadi kita kena amik magnesium dan vitamin D dari sumber lain. Begitu juga dengan vitamin2 lain, yang memerlukan ‘kawan’ untuk bertindakbalas dengan sempurna, tapi tidak ada dalam vitamin sintetik. 

5. Kesan jangka panjang

Vitamin natural tidak mendatangkan kesan sampingankerana penghasilan dari bahan2 seperti yang dinyatakan di atas (bahan semulajadi).

Vitamin sintetik mempunyai banyak kesan jangka panjang, salah satunya akibat ketidakstabilan bahan2 yang terkandung dalam vitamin sintetik itu sendiri, dan manipulasi kimia yang dilakukan dalam proses penghasilannya.

Pendek kata, perbandingan antara vitamin natural dengan vitamin sintetik adalah umpama bunga hidup dengan bunga plastik. Bunga plastik itu memang lebih mudah, murah, dan tahan lama. Tapi keunggulan bunga hidup tidak dapat ditandingi, walau macamana ‘nampak asli’ bunga plastik tersebut. Perbandingan yang lain ialah objek sebenar dengan imej dalam cermin. Walaupun kelihatan sama, tp imej dalam cermin tetap bukan objek sebenar.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

jadi Pilih yang terbaik buat diri Anda :)

Mahu mencuba vitamin Shaklee? Nak tahu apa yang sesuai dengan budget anda? Boleh emailkan adaanoor@ymail.com atau sms kan kepada saya 017-9329859 untuk pesanan dan consultasi percuma serta promosi terkini. Pelanggan MyInspiration juga layak untuk menerima mysteri free  gift, jadual makan, tips eksklusif dan menyertai group tertutup kami di FB untuk mendapatkan konsultasi berterusan.

No comments:

Post a Comment