Follow Us @soratemplates

Monday, August 15, 2011

kesan kekurangan vitamin terhadap MENTAL dan FIZIKAL..

Seronok sebenarnya mempelajari bidang kesihatan dan pemakanan ini. Pada saya, ilmu yang diperolehi sangat bermanfaat untuk diaplikasi dalam setiap aspek kehidupan kita sehari-hari. Tidak ada yang terkecuali.

Pagi ini saya membaca satu artikel yang ditulis oleh teman saya, Mommy Lyna, tentang kaitan kekurangan vitamin kepada emosi dan mental kita. Nah! Betapa pentingnya tubuh kita consume vitamin yang cukup bukan sahaja untuk kesihatan fizikal, malahan mental juga (yang membawa kepada emosi yang stabil).

Berdasarkan artikel tersebut, terdapat 4 jenis vitamin/ mineral penting yang diperlukan oleh tubuh kita demi melestarikan mental dan emosi yang sihat. Saya ringkaskan dalam jadual di bawah.

# Vitamin/ Mineral Yang Diperlukan Tubuh Kesan Kekurangan Kepada Mental/ Emosi
1 B Complex vitamin yang paling banyak dikaitkan dengan masalah mental dan otak

Vitamin B1 kurang kosentrasi dan daya tumpuan

Vitamin B3 tekanan perasaan

Vitamin B5 kurang daya ingatan, stress

Vitamin B6 mudah terasa hati, kurang daya ingatan, tekanan perasaan, stress

Vitamin B12 kurang daya ingatan, keliru

Asid Folik tekanan perasaan, gemuruh
2 Vitamin C

(bukan untuk kulit sahaja)Kekurangannya menyebabkan seseorang menjadi tertekan

3 Magnesium Kekurangannya menyebabkan seseorang mengalami tekanan perasaan, sukar tidur
4 Zinc Kekurangannya menyebabkan seseorang mengalami kekeliruan, ‘blank’, tertekan, kurang motivasi, hilang selera makan, kurang kosentrasi.


Sbb tulah pemakanan yang seimbang dalam diet harian amat penting..kalau setiap hari kita boleh janjikan mknan yang seimbang untuk diri kita, Alhamdulillah. tapi bg yang tidak dpt, lunch pon sempat teguk air suam je, ha mereka ini lah amat digalakkan untuk ambil supplement..dan jgn lupa, pilih yg terbaik utk diri anda dan keluarga..
Mahu mencuba vitamin Shaklee? Boleh emailkan adaanoor@ymail.com atau sms kan kepada saya 017-9329859 untuk pesanan dan consultasi percuma serta promosi terkini. 

No comments:

Post a Comment