NEW BLOG

BLOG INI TERLAH BERPINDAH KE www.adaa-inspiration.com

Tuesday, August 2, 2011

Vitamin C dan manusia tak dapat dipisahkan? Ye ke...

Bila sebut tentang Vitamin C ni saya selalu teringat dialog dalam filem P Ramlee- Ali Baba Bujang Lapuk..siapa peminat2 tegar dah tentu dapat agak part mana yang saya maksudkan hehe 'kenapa ni? Kurang Vitamin C. Binatang apa vitamin C?' hehehe dapat bayangkan tak which part? takpe2, hari ni bukan saya nak cakap tentang filem P ramlee tp tentang kepentingan Vitamin C pada manusia.

Apa fungsi Vitamin C??

  • Vitamin C ni sangat banyak terlibat dalam aspek kesihatan kita..turut dikatakan mempunyai kuasa penyembuh (healing..kalo demam dan luka sangat bagus ambil vitamin C)
  • penting dalam membina dan membaiki tulang, gigi, gusi dan tisu penyambung
  • Memelihara saluran darah yang sihat (sbb tu sesuai utk perokok)
  • Membentuk kolagen
  • bantu tingkatkan antibodi 
  • Bantu dalam proses penghadaman, dan penyerapan zat besi (penting utk penghidap anemia)
  • Antioksidan
  • Membentuk sel2 darah yang baru
  • Bertindak sebagai 'Protector Gate'-perlu sentiasa ada dalam badan kerana vitamin C jenis larut air

Siapa yang memerlukan Vitamin C?

Sekiranya anda menghadapi simptom ini, kemungkinan anda kekurangan Vitamin C
  1. Gusi selalu berdarah
  2. Badan lebam2 macam kena pukul
Kalau tak cukup macam mana?
  1. Rasa letih
  2. Gigi mudah tercabut
  3. Saluran darah mudah pecah
  4. Luka lambat pulih
  5. Anemia

Kenapa kena ambil lagi Vitamin C walaupun dalam makanan, sayur2 semua dah ada?

  • Vitamin C sangat2 fragile (rapuh) dan mudah dimusnahkan oleh pencemaran air dan udara
  • Mudah musnah sbb stress (org kita sekarang sgt workaholic, mudah stress, jam lagi duk kl )
  • Musnah bila masak dengan susu terlalu tinggi

Adakah anda mengambil secukupnya Vitamin C setiap hari?

Badan kita ni sentiasa perlukan Vitamin C, dan memandangkan Vitamin C ini fragile, sudah tentu badan kita akan sentiasa kekurangannya memandangkan gaya hidup kita yang sgt hectic, tak sempat makan, stress dan sebagainya menyumbang kepada kemusnahan Vitamin C dalam tubuh kita. Secara general, tubuh manusia memerlukan 5000 mg Vitamin C bersamaan 50 biji oren sehari..Kalau berjaya makan sebanyak itu setiap hari, baguslah..tetapi jika anda mahukan pilihan yang lebih mudah, mungkin Shaklee Sustained Release Vita-C 500mg boleh membantu anda.Pilihan saya? Tentulah Vitamin C Shaklee :) Easy to consume dan bertindak perlahan-lahan mengikut keperluan badan baca here

Mahu mencuba vitamin Shaklee? Boleh emailkan adaanoor@ymail.com atau sms kan kepada saya 017-9329859 untuk pesanan dan consultasi percuma serta promosi terkini. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...