Follow Us @soratemplates

Wednesday, February 15, 2012

Shaklee n kids: Anak susah makan? Cerewet? Picky?

Kalau budak2 ni mmg common susah nk bg makan ..susah makan satu hal, dah bnyk mkn tapi tak seimbang pulak..nak dipaksa? puas dah duk fikir cara..kebanyakan kanak2 mmg memilih makanan 




Extract from berita harian-hip oleh Nor Afzan Mohamad Yusof



"Apabila kanak-kanak memasuki usia dua tahun, selera makan mereka berkurangan dan pengambilan makanan juga berkurangan. Kalau zaman dulu ketiadaan televisyen umpamanya membolehkan anak memberikan tumpuan sepenuhnya pada masa makan tetapi hari ini sebaliknya, kadangkala televi syen lebih menggoda dan mengenyangkan!.

"Selalunya kanak-kanak cerewet makan berusia bawah 10 tahun tetapi paling kerap berlaku pada usia satu hingga tiga tahun.


Macam Adam setiap kali Adaa tanye, mcm dah ade skema jawapan

Ibu: Adam nak makan apa?
Adam: Nasik, sup, ayam, telur

Habis bila nak makan sayur..ikut mood dia je huhu mcm mana nak cukup zat? 


Dr MacLean yang juga Profesor Klinikal di Jabatan Pediatrik, Ohio State University yang juga adalah seorang pakar perunding pemakanan kanak-kanak di Institut Penyelidikan Pemakanan berkata, antara bahaya yang boleh timbul daripada kekurangan zat makanan di kalangan kanak-kanak ialah tidak mengambil kombinasi makanan yang betul dan seimbang.


Antara lain, kekurangan zat makanan di kalangan kanak-kanak boleh merencatkan tumbesaran, perkembangan mental dan melemahkan sistem imun. "Tidak ada makanan yang dapat membekalkan semua nutrien yang diperlukan untuk tumbesaran dan kesihatan. Diet yang seimbang dapat membekalkan nutrien untuk menyokong tumbesaran dan kesihatan dan memberi tenaga untuk belajar dan bermain.

"Baru-baru ini kajian yang dijalankan menunjukkan walaupun satu dalam tiga ibu bimbang anak mereka tidak mendapat khasiat pemakanan yang mencukupi, lebih 70 peratus daripada mereka tidak mengawasi apa yang anak mereka makan. Ini boleh menyebabkan malnutrisi, yang mana akan menyebabkan anak menghadapi kesukaran untuk menumpukan perhatian, mengalami masalah tumbesaran dan perkembangan serta kerap jatuh sakit," katanya.


Dengan gaya hidup moden dan busy sekarang ni, mmg menjadi cabaran untuk bekalkan anak2 dengan makanan seimbang. Jangan kata anak, mak ayahnye pon blom tentu sempat makan..keadaan mcm ni lah yang boleh effect anak2..tuh yg senang sakit tuh, immune system pon x kuat..huhu

Jadi, bagi menampung kekurangan itu apa yang boleh kita lakukan bagi memastikan :

  • tumbesaran tidak terencat
  • Mental berkembang baik
  • Immune system kuat dan jarang jatuh sakit



Untuk Adam, Adaa berikan mealshake 2 hingga 3 kali seminggu..tapi memandangkan body dia ni besar, n immune system kurang kuat, so now Adaa dh try change to sekali sehari everyday..juga untuk skin Adam yang berparut2 tuh..very sensitive. 

And memandangkan Adam dah menghampiri 3 tahun, Omega mmg sesuai ditambahkan dalam diet Adam..barulah anak ibu sehat dan kuat! Bukan minum milo ye, milo tinggi kandungan gula hehe.

Omega ni kanak2 seawal 1 tahun ke atas pon dah boleh ambil tau..boleh pecahkan dan buh dlm susu..tapi jika menyusu badan, ibunya ajelah yang ambil dan susukan anak kerap2..bagi yang dah boleh kunyah mcm 2 tahun keatas, enak di mkn begitu saja, or campurkan dlm makanan..bak kata kak cery, gaul dgn nasik, kata iffah pulak buh dalam mee sbb rasanya mcm sos ikan gtu haaa kreatif kan? 

Kenapa Adaa pilih kedua2 ni? 

  • Mengandungi 19 vitamin utama dan mineral tambahan
  • Kaya dengan sumber kalsium dan protein
  • Amat diperlukan oleh kanak-kanak untuk membesar, kuat dan sihat
  • Pilihan protein soya terbaik anda


  • Penting bagi perkembangan dan fungsi otak dan keupayaan retina (mengoptimakan pengelihatan untuk proses berfikir & melihat).
  • Menapis segala virus dan bacteria daripada badan.
  • Utk sistem imun badan, membaik pulih sel, sistem pencernaan,mengawal suhu badan.



Bagi parents yang berkemampuan, apalah sangat kiranya labur sikit wang anda utk kesihatan anak2..Remember, if u think to be healthy is expensive, wait till u get sick..I'm sure it's even moreee expensive.
I'm a Shaklee Independent Distributor
Teras Jernang Bangi
HP No. =017-9329859
Email = adaanoor@ymail.com
::: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease :::



No comments:

Post a Comment