Follow Us @soratemplates

Tuesday, May 15, 2012

GLA Complex dalam weight management program-Bagaimana GLA membantu pembakaran lemak?

Tadi gi rumah MIL, belek2 beg shaklee mak hehe rupenye Mak dah pernah jadi member sebelum ni around 2003 gtu..lama dah..9 tahun dulu rupanya banyak dah product Shaklee ni yang dah bertukar wajah, improved dan yang baru pon banyak..yang dah discontinue pon banyak..


Tengah2 duk belek mata tertarik jap dengan one old flyer ni




Nampak tak GLA tu? Berada disamping Lecithin yang menjadi kegilaan ramai. Rupanya dulu mmg ada dalam weight Management set sblm Cinch keluar hehe. Tapi Adaa takdelah terkejut sbb mmg tahu GLA ni salah satu fungsinya membantu dalam penurunan berat badan. Pernah baca Omega can help to LOSE WEIGHT? YES! Adaa ade terangkan mcm mana Omega-3 fatty acid membantu dalam pembakaran lemak..GLA ni kira adik bradik dia lah Omega-6 hehe tapi bagaimana pulak GLA bertindak dlm pembakaran lemak?


Omega-6 Fatty acid boleh didapati daripada safflower dan minyak jagung dalam bentuk linoleic acid (LA) tetapi omega-6s dalam evening primrose oil, borage, dan black current seed adalah dalam bentuk gamma linolenic acid atau pun GLA. GLA adalah omega-6 dalam bentuk yang lebih ringkas, kiranya tak perlulah badan kita menukarkan LA kepada GLA..dan boleh terus digunakan oleh tubuh. 


Kelebihan GLA antaranya:

  • Membantu badan kita supaya lebih bergantung kepada protein (which is very good :) )
  • Melambatkan penyerapan karbohidrat supaya paras gula dalam darah seimbang (jika kita makan makanan tinggi karbohidrat, proses penguraian karbohidrat (gula kompleks kepada gula ringkas-glucose) akan berlaku dengan cepat dan menaikkan kandungan gula dalam darah..sebab tuh pesakit diabetes tak boleh ambil karbohidrat terlalu banyak dalam satu  masa..mmg mencanak naik bacaan paras gula dalam darah tu..)
  • Membantu membawa vitamin larut lemak seperti A, D, E, K ke dalam bloodstream.
  • Lemak baik seperti omega 3, dan omega 6 lebih mengenyangkan, boleh mengelakkan kita dari overeating 


Ok, itu introduction sikit lah..selain mengenyangkan dan elak kita dari overeating, bagaimana sebenarnya mechanisme GLA ni dalam membantu pembakaran lemak.

  • According to a top nutritionist, Ann Louise Gittleman, GLA stimulates your thyroid, raising your metabolism and activating your brown adipose tissue to burn fat rather than store it in your white adipose tissue

BROWN ADIPOSE TISSUES

-->Metabolisme badan meningkat apabila ''Brown fat'' dalam badan membakar kalori to keep our body warm. Beza white adipose tissue dengan brown adipose tissue adalah white adipose tissue adalah lemak yang kita tak nak dalam badan kita, yang selalu terkumpul di lengan, perut, paha while brown fat adalah lemak yang kita nak sebab membantu membakar white adipose tissue tadi. Tetapi brown fat ni tak active dalam body overweight people, jadi GLA sangat diperlukan bagi membolehkan brown fat tadi menjadi aktif dan membakar white fat yang tak cantik tu :)

WHITE ADIPOSE TISSUES
  • GLA juga membantu regulates water retention and sodium balance.

  • GLA dalam evening primrose oil berfungsi melalui jaringan hormone yang mengawal seluruh fungsi badan pada peringkat sel. Jadi ianya sangat penting dalam weight control. Caranya?


-->GLA mengelakkan weight gain bagi orang yang telah mengalami penurunan berat badan sebelum ini.

-->Bertindak sebagai appetite suppressant kerana GLA meningkatkan hormon serotonin. Hormone serotonin inilah yang menyebabkan kita rasa sentiasa kenyang jadi, tak lah kita asyik nak makan

-->Stress, kurang tidur, pemakanan yang tidak seimbang boleh menyumbang kpd penghasilan cortisol dan  menyebabkan badan menyimpan lemak lebih dari keperluan badan(selalunya in abdominal area). Sebab itu penting GLA ni untuk regulate hormon badan kita disamping mengamalkan cara hidup dan cara makan yang sihat. 



Jadi, boleh lah add GLA dalam weight management set anda! :D Bulan ni promo GLA tau!!


TIPS: Elakkan pengambilan Evening Primrose Oil (EPO) dengan antidepressant kerana boleh menyebabkan sawan. 


source:
http://www.nowloss.com/good-fats-that-burn-fat-help-you-lose-weight.htm





I'm a Shaklee Independent Distributor

Teras Jernang Bangi
HP No. =017-9329859
Email = adaanoor@ymail.com
::: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease :::









No comments:

Post a Comment