Follow Us @soratemplates

Wednesday, May 23, 2012

Motivation: The Power of Giving~

Minggu lepas Adaa ade mengikuti satu sesi kursus keusahawanan di Putra Height. Ala2 workshop gtu, dan quite a number of famous speaker had been invited to share some basic knowledge and business tips including the famous millionaire Irfan Khairi..but Adaa bukan nak share ape terjadi dalam 2 hari workshop tu, cuma teringat dengan satu slot yang disampaikan oleh Ustaz Abdullah Endut dalam talk yang bertajuk 'Keusahawanan sebagai Jihad'.

Dalam buku yang ditulis oleh David Cameron yang bertajuk ''Keajaiban & Kuasa Memberi'', beliau ada menyatakan yang hidup kita ni umpama boomerang..Pernah tengok boomerang? Boomerang ni kalau dibaling akan datang semua pada kita. Maksudnya setiap apa yang kita beri, kita kongsi, kelak kita akan dapat semula..




''TO HAVE ALL IS TO GIVE ALL''

Pernah terfikir tak apa akan jadi bila Ibnu Sina yang sangat mahir dalam bidang perubatan tidak mahu berkongsi ilmunya itu dengan orang lain? Agak2 pandai tak doktor2 sekarang nak lakukan operation, faham anatomi manusia dan sebagainya? Mungkin belum sampai lagi ilmu tuh pada generasi kita, mungkin kita masih belajar dan tercari-cari..Jika Ibnu sina membawa kepandaian nya itu bersama-sama kematiannya, dah pasti kita sekarang sangat rugi kan? Cuba kita tengok dan fikirkan, betapa besarnya manfaat ilmu/kepandaian tokoh Islam ni terhadap perkembangan ilmu perubatan dan manusia sejagat.

Itulah yang dikata kan power of giving..bila kita memberi idea, idea itu akan berkembang dan terus berkembang, tetapi kalau disimpan, jadilah pekasam aje..


''JIHAD PALING BESAR IALAH JIHAD MEMBERI''

Ini jika dilihat dari sudut keusahawanan lah ye. Cuba tanya pada diri kita sendiri, ada tak sekali, takyah dua tiga kali lah, sekali cukup, kita rasa mcm taknak share sesuatu dengan org lain sbb kita fikir kalau kita share, kita akan rugi. tak kisah lah tips kurus kan badan ke, tips cepat kaya ke..pernah tak? Adaa pasti mesti pernah..Contoh, ada org nak cari mancis kat kedai kita, kita ckp, kedai kita xda jual..tapi kita tahu kedai sebelah ada jual..tapi kita taknak bgtahu sbb nnt untunglah orang sebelah sbb ada pembeli. Bukan senang kan nak memberi walaupun secebis info..sbb tulah Jihad namanya..Susah nak jumpa orang yang sanggup memberi dengan ikhlas..honest n selfless.. mmg bukan mudah.

Tapi, tak mustahil utk kita jadi orang tu. So from now onwards 'BE A FUTURE GIVER' Jom sama2 kita memberi..supaya nanti, senang sama senang, susah sama susah (kalo boleh xnklah susah hehe)

*In a process to be the best GIVER :D


I'm a Shaklee Independent Distributor

Teras Jernang Bangi
HP No. =017-9329859
Email = adaanoor@ymail.com
::: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease :::

No comments:

Post a Comment