Follow Us @soratemplates

Thursday, April 12, 2012

Protein: Berita baik bagi kelahiran c-section!

Rasanya bila kita tahu kita pregnant, mesti kita dah terfikir saat melahirkan nnt. Adaa rs jarang kot yang nak kelahiran melalui c-sec sbb sakit!! Not saying yang bersalin secara normal tak sakit tapi beza lah sakitnye. Masa deliver maybe cepat dan x sakit, tapi afterwards lah yg seksa..huhu yelah, luka pembedahan kan, mestilah sakit. Yang bersalin normal masa nk melahirkan mungkin skitnya lama, tapi nk recover lebih cepat dari yg mengalami c-sec. 


Ramai ibu2 yang melalui c-sec ni mengalami kesukaran untuk berpantang secara total conthnya pakai bengkung, nak nyusukan anak. Sebab bahagian yang melalui pembedahan tuh masih sakit, also, kalo pakai bengkung, nanti berpeluh dah boleh menyebabkan jangkitan/nanah di bahagian luka, dan akhirnya bertambah tambah lah sakitnya..huhuhu


So Adaa yakin sesiapa pon nak lukanya baik cepat..senang nak menguruskan diri dan baby, senang nak pakai bengkung, lebih selesa berpantang kan? 


Bagi ibu2 yang melahirkan secara c-sec, apa persediaan anda? Selalunya adaa akan suggestkan anda ambil Eu-four pack+ ESP+Zinc dan Vitamin E




Kenapa pentingnya vitamin2 ni? Secara ringkasnya: 


Vitalea: membekal 23 jenis vitamin penting bersama iron yang sangat penting dalam pembentukan sel darah merah. banyak membantu mencantikkan kulit wajah, kuku yang licin, rambut yang kuat dari segi akarnya, membantu mencegah penyakit tiroid@ beguk(penyakit tiroid ini terjadi kebiasaannya kerana kekurangan iodin dan ini terdapat di dalam vitalea kita), supplement penting untuk diet atau slim yang mana walau kita kurang makan namun pengambilan vitalea ni banyak membantu memberi badan rasa bertenaga, tidak lesu dan menjadikan kulit yang sentiasa tegang, mengelak pitam dan pening


B complex: mengandungi 8 jenis vitamin B yang penting untuk badan. mengawalatur kadar metabolisme dalam badan, menggalakkan kesihatan sistem kardiovaskular, mengurangkan rasa letih, tekanan perasaan dan meningkatkan sistem pertahanan badan


Vitamin C: Melindungi sel penting dalam pembinaan kolagen dalam membina dan menguatkan sel-sel tisu dalam badan dan juga sangat penting untuk gusi dan gigi yang sihat. Ianya juga membantu dalam penghadaman zat di samping Vitamin C meningkatkan taraf sistem pertahanan tubuh. Selain itu vitamin C juga dapat membantu mempertingkatkan kadar serapan zat besi yang sangat penting untuk pembentukan hemoglobin yang membawa oksigen dalam darah.Juga bertindak sebagai antioksidan yang paling mudah difahami iaitu membantu mencegah dari sakit.




Vitamin E: membantu mempercepat proses baik luka. Sangat membantu apabila si ibu yang melahirkan secara c-sec atau pun normal. Memperbaiki peredaran darah, yang mana perlu untuk memperbaiki tisu, dan sangat berguna dalam rawatan "premenstrual syndrome" dan penyakit fibrocystic buah dada.  Ia memelihara pembekuan darah yang normal dan penyembuhan, mengurangkan parut yang diakibatkan oleh sesetengah kecederaan,mengurangkan tekanan darah dan mengendurkan otot kaki dari kekejangan.  

OstematrixKalsium bukan sahaja membina tulang dan gigi, malah ia membantu menetapkan ritma jantung, menyelesaikan masalah insomnia, membantu pengaliran gizi masuk dan keluar daripada membran, dan membantu dalam pembekuan darah. Kalsium juga sangat diperlukan dalam mempertahankan fungsi saraf dan otot, serta buah pinggang. Ia juga mengurangkan kadar kolesterol dalam darah. Kalsium diperlukan untuk menghasilkan susu. Oleh yang demikian, tambahan 1000mg kalsium diperlukan. Jadi sangat digalakkan jika si ibu meminum sekurang-kurangnya 500ml  susu [ kaedah paling senang sukat] atau apa-apa produk tenusu bagi memenuhi keperluan kalsium. sekiranya anda mengambil supplement kalsium, pastikan ianya mengandungi magnesium serta vitamin D agar penyerapan yang baik berlaku dalam badan


Energizing Soy Protien (ESP) - Ia mengandungi semua asid amino yang diperlukan oleh badan. Ia adalah non- GMO soy iaitu pembersihan soya tidak dilakukan dengan alkohol. Ia mengenyangkan dan memberi tenaga yang segera. Ia membantu penghasilan susu dengan cepat bagi ibu yang menyusu. 


Kali ni nk focus pd protein je, kenapa penting utk luka?




credit: 



The body heals wounds in three stages: inflammation, tissue formation and remodeling. Protein works as both a stimulate and a factor to reproduce a healthy skin and blood vessel system.

Protein and Inflammation
The first step your body takes when healing a wound is the inflammation phase. During this stage, blood flow to the wound is increased in order to deliver white blood cells and protein to the area. The first part of this stage involves cleanup of the site. Neutrophils, a type of white blood cell, work first to remove foreign debris and bacteria from the wound. Next, monocytes, another type of white blood cell, binds to monocyte chemoattractant protein 1, which stimulates the monocyte to release granulated fibers that will become the substance that stops bleeding. In the end, it is fibrin, a protein fiber, that stops the bleeding. All of the steps involved in the blood clot formation end in the making of a protein.

Protein and Epithelialization
The second phase to healing a wound involves the regrowth of skin, or epithelial cells on the affected area. This process can occur just after a few hours after the injury. The interaction between epithelial cells and extra-cellular matrix proteins allows the cells to break down the blood clot and form skin again.

Protein and Remodeling
Once the wound is under control, your body next works to rebuild the epidermis and reconstruct damaged blood vessels. Protein works in both of these stages. The protein fibrin now acts as a means to support newly built epithelial cells. After the epithelial tissue is rebuilt, the body works on the restructuring the damaged blood vessels. Proteins contribute by stimulating the growth of new vessels and helping to build blood vessel walls.

Sebab tulah protein ni sgt sgt sgt penting..bukan saja utk c-sec, utk normal delivery, any wound from accident ke ape ke..the principle is the same. Just like one of my customer yang jarinya hampir terputus, doktor pun terkejut dengan kadar recovery lukanya..can read it here: Testimoni: Jari hampir putus semakin pulih dengan Shaklee~~



Bagi yang berminat untuk mendapatkan ESP pada harga istimewa, just pm me!

I'm a Shaklee Independent Distributor

Teras Jernang Bangi
HP No. =017-9329859
Email = adaanoor@ymail.com
::: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease :::


No comments:

Post a Comment