Follow Us @soratemplates

Monday, December 19, 2011

Multivitamin terbaik: Panduan untuk memilih~

December promo: VIVIX, it's worth it! PM for special price. 

 
Hari ni Adaa nak cite psl multivitamin..Adaa rasa dlm bnyk vitamin, multivitamin lah yg org selalu cari..even kalo gi farmasi ke, jumpa doctor ke, yg disarankan ambil ialah multivitamin..kire yg plg basic utk mantain healthy lah..tapi Adaa rasa tak ramai diantara kita yg tahu cara memilih multivitamin yang betul..kite ni selalu dgr org recommend je ye tak..doktor ckp A, kite pon tanpa fikir panjang terus beli multivitamin A. Tak salah, tapi kan ke lebih elok kalo kita ade ilmu, so, boleh membeli dan consume dengan lebih yakin ye tak?

Apa ciri2 yang multivitamin terbaik?

sumber: FIVE BASIC by DR. BRUCE B. MILLER
 click pic for better view


Dr. Bruce B.Miller telah melakukan kajian ke atas 360 products multivitamin dan hasilnya, beliau telah  menggariskan 5 panduan untuk memilih multivitamin yang terbaik:

1. Pastikan kesemua 19 nutrients dengan kepastian US RDA (UNITED STATE RECOMMENDED DAILY ALLOWANCE) tersenarai pada label.

Badan memerlukan 12 jenis vitamin dan 7 mineral. Memandangkan objektif kita beli multivitamin ni untuk memenuhi keperluan diet kita yang mungkin tidak mencukupi melalui makanan kita, jadi pastikan kesemua 19 nutrient ini ada..jika tidak, tak tercapailah objektif untuk meningkatkan kesihatan.


2. Pastikan kesemua 8 vitamin B dibekalkan dalam jumlah bersamaan dengan sekurang-kurangnya 100% RDA. Proportion of one vitamin B to another should not vary by more than 500%.

Sesetengah vitamin B lebih mahal dari yang lain, jadi kadangkala, sesetengah pengeluar akan load up a multivitamin dengan yang murah dan meninggalkan yang mahal. Contohnya, biotin (vitamib B mahal) ada 3% dan thiamine (vitamin b murah) 300%  dlm satu multivitamin..kan tak balance tuu


3. Biotin dan folic acid are both supplied at 100% of the US RDA.

Kedua-dua ini vitamin mahal. Jadi kalau ada salah satu yang ditinggalkan atau pun dua-dua ada tapi sikit sgt2 amount nya..maksudnya, kurang effective lah..mmg akan jadi murah, tapi tak memenuhi keperluan badan..so, no point jugakkan?


4. Check the copper to zinc balance, ideally, these two minerals should be present in a one to one ratio based on RDA.

Jadi kalo baca label tuh, make sure 100% copper n 100% zinc ade. Kalo kurang sikit pon, pastikan zinc lebih daripada copper and not the other way round .

5. Make sure the multivitamin supplies adequate amount of calcium and magnesium.

Ini selalu kita perasan, kandungan nye tak cukup. They are bulky mineral, jadi hard  and expensive to compound into a tablet. Jadi kebanyakan company mengambil jalan meninggalkan salah satu utk jimat cost..

Nampak kan? Penulis buat kajian secara general..mcm yang Adaa bgtahu tadi, kajian dilakukan atas 360 product dan akhirnya penulis ini bersetuju dengan satu brand yang menepati kriteria..

Kalo tak caya boleh check sendiri ye..Jadi, bg Adaa, memang bertepatan sgtlah harga dengan kualiti yang dibekalkan kalo tak takkan product Shaklee kekal hampir 55 tahun kan?

 more info :
Vitalea: ketahui kepentingannya dan testimoni mereka yang dah mencuba

 BUATLAH PILIHAN YANG TEPAT!

Mahu mencuba vitamin Shaklee? Nak tahu apa yang sesuai dengan budget anda? Boleh emailkan adaanoor@ymail.com atau sms kan kepada saya 017-9329859 untuk pesanan dan consultasi percuma serta promosi terkini. Pelanggan MyInspiration juga layak untuk menerima mysteri free  gift, jadual makan, tips eksklusif dan menyertai group tertutup kami di FB untuk mendapatkan konsultasi berterusan

No comments:

Post a Comment